حافظه SSD چیست و با حافظه HDD چه تفاوت هایی دارد؟

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش 42

درایو حالت جامد (SSD) نوع جدیدی از ذخیره سازی رایانه است. SSD ها از حافظه فلش برای خواندن و نوشتن اطلاعات دیجیتالی استفاده می کنند. از آنجایی که SSD ها نیازی به جستجوی مکانیکی داده ندارند، زمان بارگذاری سریعی دارد و در کمترین زمان انجام می دهد.

 

برای دهه‌ها، رایانه‌ها داده‌ها را بر روی درایوهای دیسک سخت (HDD) ذخیره می‌کردند، که از یک پلاتر چرخان و بازویی استفاده می‌کرد که در سراسر صفحه برای خواندن هر بخش از داده‌ها حرکت می‌کرد. اجزای متحرک در هارد دیسک ها آن ها را به یکی از محتمل ترین قطعات سخت افزار کامپیوتری برای از کار افتادن یا شکستن تبدیل می کند.

فناوری SSD کاملاً متفاوت عمل می کند. با استفاده از تراشه ای که با حافظه فلش NAND ساخته شده است، SSD ها به هیچ قطعه متحرکی متکی نیستند و در نتیجه قطعه بادوام تری دارند.

 بیشتر بخوانید: فضای ذخیره سازی ابری چیست؟

SSD چه کار می کند؟

یک SSD یا HDD به عنوان حافظه بلند مدت رایانه شما عمل می کند و فایل ها را حتی زمانی که دستگاه شما خاموش است ذخیره و نگهداری می کند. در کنار حافظه (RAM) و پردازنده سیستم، برای دسترسی و استفاده از داده ها، از جمله مواردی مانند سیستم عامل، برنامه ها، اسناد، بازی ها، تصاویر و موسیقی کار می کند.

برای مثال، اگر می‌خواهید به داده‌ها دسترسی داشته باشید و برخی از ویرایش‌های اولیه را انجام دهید، اتفاقی که در پشت صحنه می افتد این است که:

  1.   برنامه‌ها و فایل‌ها در درایو ذخیره‌سازی شما قرار دارند.
  2.   هنگامی که صفحه گسترده را باز می کنید، پردازنده شما داده های برنامه را از حافظه SSD یا HDD به حافظه رم رایانه برای دسترسی و استفاده کوتاه مدت منتقل می کند. این مرحله ای است که SSDها واقعاً می توانند ارزش خود را به نمایش بگذارند زیرا فرآیند انتقال داده را از طریق HDD سرعت می بخشند.

 

  1.  سپس پردازنده به داده‌های RAM دسترسی پیدا می‌کند که به عنوان بانک فضای کاری موجود رایانه شما عمل می‌کند. سپس از حافظه برای "اجرا" برنامه استفاده می شود.

دانستن تفاوت بین حافظه و فضای ذخیره سازی رایانه به شما کمک می کند اهمیت داشتن یک دستگاه ذخیره سازی عالی که هماهنگ با حافظه شما کار کند را درک کنید. نصب یک SSD یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تغییر تقریباً تمام جنبه‌های عملکرد سیستم شما است.

 

مقالات مرتبط: راهنمای خرید هارد اکسترنال

مزایای SSD در مقابل HDD

SSD ها علاوه بر سرعت بیشتر، دوام بیشتری دارند. زیرا قطعات متحرکی که ممکن است شکسته یا فرسوده شوند، ندارند. آنها همچنین انرژی کمتری مصرف می کنند و در مصرف باتری دستگاه های قابل حمل مانند لپ تاپ صرفه جویی می کنند.

 

SSD مخفف چیست؟

SSD مخفف درایو حالت جامد و HDD مخفف درایو دیسک سخت است. اینها دو گزینه اصلی ذخیره سازی هستند.

درایوهای SSD نسبت به هارد دیسک‌ها سریع‌تر و کارآمدتر هستند، زیرا قطعات متحرک ندارند. این بهبود عملکرد قیمتی دارد، بنابراین SSD ها معمولاً گران تر هستند، اگرچه تفاوت قیمت بین این دو نوع فناوری ذخیره سازی از زمانی که SSD ها برای اولین بار به بازار آمدند به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

 

SSD چگونه ساخته می شود؟

یک SSD از چندین تراشه حافظه نصب شده روی یک برد مدار ساخته شده است. Micron، شرکت مادر Crucial، تراشه‌های حافظه فلش را در داخل خود بر روی ویفرهای سیلیکونی تولید می‌کند.

ویفرها بیش از 800 عملیات را انجام می دهند که تکمیل آنها بیش از یک ماه طول می کشد. در طول فرآیند، لایه های زیادی از مواد به هر ویفر اضافه می شود، از جمله مواد رسانا مانند مس و مواد غیر رسانا مانند دی اکسید سیلیکون.

پس از اعمال هر لایه از مواد، ویفر با مایع حساس به نور پوشانده می شود. سپس نور ماوراء بنفش از طریق یک شابلون شیشه ای از الگوی مدار الکتریکی بر روی آن فلش می شود. در جایی که نور با مواد تماس پیدا می کند، آنها تجزیه و حل می شوند. در جایی که مواد توسط شابلون محافظت می شوند، دست نخورده باقی می مانند که الگوی مدار را روی ویفر چاپ می کند.

 

یک SSD در مقایسه با درایوهای HDD چقدر سریعتر است ؟

یک درایو حالت جامد یا SSD می تواند سرعت عملکرد یک کامپیوتر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بسیار بیشتر از توانایی یک پردازنده سریعتر (CPU) یا RAM. هارد دیسک یا هارد دیسک ارزان‌تر است و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را ارائه می‌دهد (500 گیگابایت تا 1 ترابایت). در حالی که دیسک‌های SSD گران‌تر هستند و معمولاً در پیکربندی‌های 64 گیگابایتی تا 256 گیگابایتی در دسترس هستند.

 

خرید عمده فلش مموری ارزان قیمت

تفاوت های HDD و SSD در چیست؟

تفاوت اساسی بین SSD و HDD این است که درایو حالت جامد داده ها را در مدارهای مجتمع ذخیره می کند و هارد دیسک داده ها را به صورت مغناطیسی و از طریق دیسک های چرخان ذخیره می کند. همچنین می توان آنها را از نظر سرعت، سازگاری، مدرن بودن فنی و تجربه کاربری مقایسه کرد.

SSD همچنین  تاخیر کمتری دارد، در حالی که HDD تاخیر بالاتری در عملکرد آن مشاهده می شود SS صدایی تولید نمی کند و بی صدا است. اما HDD می تواند به دلیل حرکات مکانیکی نویز تولید کند.

 

کلام آخر

اگر در خرید برای شما محدودیت مالی وجود ندارد، بهتر است SSD را خریداری کنید. زیرا آنها فوق العاده سریع، بادوام، قابل اعتماد هستند. اما اگر برنامه شما به حجم بسیار زیادی از فضای ذخیره سازی بدون نیاز به لک آپ گیری نیاز دارد، به سراغ HDD بروید.

فهرست

تماس با خرید 20

سلام مشتری عزیز ❤️

شما عزیزان می توانید در 24 ساعت شبانه روز به صورت آنلاین ثبت سفارش نمایید.

هر سوال یا مشکلی داشتی ما در خدمتت هستیم.

شماره های زیر را لمس کن تا ارتباط برقرار بشه :


☎️ دفتر مرکزی : 026-32216463

☺️ کارشناس فروش : 09121307603

✅ ارتباط در واتساپ : کلیک کنید


اگه خرید کردی و میخوای واریز کنی و فیش بفرستی :

☑️ شماره کارت و حساب های ما

☑️ ارسال فیش در واتساپ

پنل کاربری